Krimissä pidetään lauantaina kansanäänestys, jossa on kaksi vaihtoehtoa: nopea tai vähän hitaampi liittyminen Venäjään. Äänestyksellä tulee olemaan kauaskantoiset seuraukset.
Ensinnäkin
 täytyy huomata, että Venäjään liittyminen on yksisuuntainen tie. 
Kansainvälisessä oikeudessa on kaksi keskenään ristiriidassa olevaa 
periaatetta: Kansojen itsemääräämisoikeus ja valtioiden alueellinen 
koskemattomuus. Venäjä tukee Krimin kansanäänestystä vetoamalla 
itsemääräämisoikeuteen,mutta eii salli samanlaisia kansanäänestyksiä 
omalla maaperällä. Venäjän rikoslain pykälä 280
 kriminalisoi “julkiset kehoitukset toimintaan, jonka tarkoitus on 
rikkoa Venäjän alueellista koskemattomuutta”, maksimirangaistus on viisi
 vuotta vankilassa. Uuden kansanäänestyksen järjestäminen ei siis 
onnistu toistamisen alle kuukaudessa. Ylipäätänsä Venäjällä on 
järjestetty edellinen kansanäänestys vuonna 1993.
On selvää että Krimin näytös on koordinoitu Venäjän poliittisen johdon kanssa. Parlamentti käsittelee parhaillaan lakialoitetta,
 joka helpottaa alueiden liittymistä osaksi Venäjää. Yksi kansanäänestys
 tai paikallisen parlamentin yksinkertainen enemmistö riittää. Tämä on 
tietenkin jyrkässä ristiriidassa Venäjän aikaisemman ulkopolitiikan 
kanssa joka on vastustanut kaikkea separatismia. Vuonna 2005 Venäjä kävi
 rajasopimusneuvotteluja Latvian kanssa ja Latvia halusi Pytalovon piirin takaisin osaksi Latviaa vuoden 1920 rajasopimuksen mukaisesti. Putin kommentoi aihetta näin:
 “Tiedättehän, Neuvostoliiton hajoamisen seurauksena Venäjä menetti 
kymmeniä tuhansia itselleen kuuluvia maita. Mitä sitten, ehdottateko 
että alkaisimme jakamaan alueita uudestaan? Palautetaan Krim meille, 
samoin kuin osia entisten Neuvostotasavaltojen alueista ja niin 
edelleen? Palautetaan sitten Klaipeda meille. Ryhdytään jakamaan alueita
 uudestaan koko Euroopassa. Haluatteko sitä? Ette varmaankaan.”
Tästä
 kommentista voisi päätellä, että jos Venäjä ottaa Krimin osakseen, niin
 Pytalovo, Kaliningrad, Karjala ja Kuriilisaaret, sekä Tshetshenian 
itsenäisyys ovat taas “pöydällä”. Johtopäätös olisi tietty väärä, koska 
Venäjän ulkopolitiikalle kansainvälinen laki on sama asia mitä Venäjän 
laki on maan viranomaisille: Se ei ole kokoelma sääntöjä joiden 
puitteissa on toimittava, vaan keppihevonen jota tulkitaan ja pannaan 
täytäntöön siten kuin se sopii parhaiten omiin tarkoituksiin.
Sama periaate koskee vuonna 1994 Budapestissa allekirjoitettua sopimusta,
 jossa Venäjä, Yhdysvallat ja Iso-Britannia sitoutuvat puolustamaan 
Ukrainan alueellista koskemattomuutta vastineeksi siitä, ettei Ukraina 
hanki itselleen ydinaseita. Viime vuoden syyskuussa Vladimir Putin 
julkaisi pitkän mielipidekirjoituksen The New York Timesissa, jossa varoitti Yhdysvaltoja iskemästä Syyriaan:
“It
 could undermine multilateral efforts to resolve the Iranian nuclear 
problem and the Israeli-Palestinian conflict and further destabilize the
 Middle East and North Africa. It could throw the entire system of 
international law and order out of balance.”
Venäjän
 mielestä vuoden 1994 sopimus Ukrainan alueellisesta koskemattomuudesta 
ei enää päde, koska Ukrainassa on tapahtunut vallankumous, ja Ukrainaa 
jonka kanssa sopimus allekirjoitettiin ei enää juridisessa mielessä ole 
olemassa. En lähde ottamaan kantaa Ukainan uuden hallituksen 
legitimiteettiin, mutta Venäjän tulkinta lähettää hyvin selkeän viestin 
kaikille maailman maille: Ainoat toimivat turvallisuustakuut on oma 
ydinase. Valitettavasti Yhdysvallat ja Iso-Britannia (ja sitä kautta EU)
 ovat mukana tämän viestin lähettämisessä jos Krimin liittämisestä 
Venäjään seuraa merkittäviä pakotteita.
Krimin
 anastaminen vieraannuttaa Ukrainan lopullisesti Venäjästä. Kahdet 
aikaisemmat presidentinvaalit ovat olleet hyvin tiukkoja. Krim on 
perinteisesti äänestänyt Venäjä-myönteisempää ehdokasta, ja niemimaan 
irtoamisen seurauksena tällaisen ehdokkaan nouseminen valtaan on 
äärimmäisen epätodennäköistä. Lisäksi Venäjän käytös on tuonut yhteen 
sen sekavan ja monimuotoisen opposition joka viimeaikaisten tapahtumien 
kautta on päässyt valtaan.
Mikään
 ei toistaiseksi ole lopullista, eikä Venäjän tarvitse ottaa Krimin 
osaksi valtiotaan. Mutta Venäjän tiedotusvälineissä on viime viikoilla 
käyty ennennäkemätöntä propagandasotaa, jossa tavanomaisten 
puolitotuuksien rinnalle ovat tulleet suoranaiset valheet, mikä tekee 
Krimiltä perääntymisen mahdottomaksi ilman kasvojen menetystä. 
Propagandasota tekee myös Venäjän ja lännen suhteiden normalisoitumisen 
vaikeaksi. Lännessä helposti kuvitellaan että propagandan vaikutus on 
poistettavissa kunhan venäläiselle yleisölle osoitetaan oikeat faktat, 
minkä jälkeen yhteistyötä voidaan jatkaa kiihkottomasti. Venäjä ei 
kuitenkaan ole totalitäärinen valtio, eikä se edellytä kansalaisilta 
propagandan uskomista ja väestön mobilisointia yhteistä uhkaa vastaan. 
Venäjä on auktoritäärinen maa joka pyrkii ohjaamaan ihmisiä pois 
politiikasta. Krimin konflikti on hyvin monimutkainen ja monitahoinen, 
minkä seurauksena myös länsimaisessa mediassa ja joidenkin poliitikkojen
 lausunnoissa tapahtuu ylilyöntejä. Venäläiset mediat raportoivat 
kaikista näistä ylilyönneistä innokkaasti, jolloin syntyy kuva lännestä,
 joka ei pelkästään ole Venäjän geopoliittinen vastustaja tämän 
konfliktin kohdalla, mutta joukko russophobisia maita, jotka tulevat 
olemaan maan vihollisia aina. Tämän jälkeen ei ole mitään merkitystä jos
 venäläisen propagandan valheet paljastuvat. Tavallinen kansalainen 
toteaa että kaikki valehtelevat, syrjäyttää itsensä poliittisesta 
elämästä, mutta äänestää silti kerran viidessä vuodessa Putinia, koska 
hänen aikana palkat ovat nousseet.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti